D – Vitamin

Kan vi snacka lite om det här med D-vitamin? Äter ni det vintertid? Jag har börjat forska allt mer kring denna lille superdupervitamin och börjar inse mer och mer hur himla otroligt viktig den är för oss.

d-vitamin-solig_dag

Några punkter D vitamin kunskap som jag nyligen lärt mig. Visste ni att?

  • Ungefär 4000 studier kommer ut varje år om D-vitamin. Det forskas alltså en hel del.
  • Solen måste stå minst 45 grader upp på himlen, vilket innebär att vi i Sverige får i oss D vitamin några veckor före och efter midsommar. (…) Men vi kan få i oss D vitamin genom kosten, bland annat genom fisk. Problemet är väl att man för att få i sig tillräcklig mängd D-vitamin ska vi äta fisk två gånger om dagen. Det är ju med andra ord väldigt svårt att få i sig den mängd D vitamin vi behöver endast genom vår kost.
  • Det krävs en D vitamin för varje vit blodkropp att aktiveras (vita blodkroppar som hjälper oss från sjukdomar, såsom förkylningar och influensa). D vitamin bristen kommer alltså påtagligt när hösten börjar komma, att så många blir sjuka när hösten kommer beror alltså till en väldigt stor del av D vitaminbrist.
  • Forskning har visat att bland annat risken för bröstcancer och tjocktarmcancer minskar om man äter D vitamin.
  • Man ska vara ute i solen mitt på dagen (utan solskyddsfaktor) minst 20-30 min om dagen för att få i sig tillräcklig mängd D vitamin.
  • Forskning har visat att D vitamin hjälper mot depressiva symptom. Personer som känner sig nedstämda eller deprimerade kan i själva verket bara lida av D vitamin brist. Vår depressioner, då man har varit utan D vitamin länge kan alltså bero på D vitamin brist.
  • … eller det här med ”VAB”ruari? Då man har varit utan D vitamin väldigt länge, förmodligen beror på D vitaminbrist. Denna månad har vi nämligen bara i våra nordiska länder.
  • D vitamin sätter sig ytligt på huden till en början. Du ska inte duscha med tvål minst 30 min efter solexponering för att kroppen ska hinna uppta den mängd huden tillförts.
  • … och så vidare, denna lista kan göras lång. Himla lång.

Jag tycker detta är så himla intressant. Jag äter 5000 IE två- tre gånger i veckan. Elias äter dock betydligt mer. Man har sett att daglig dos inte behöver tas eftersom att D vitamin lagras i kroppen. Man kan därmed boosta kroppen med höga doser med jämna mellanrum.  Fakta om D vitamin här, här, här och här. 

Har ni lyssnat på denna podcast förresten? Sjukt intressant.

3 reaktion på “D – Vitamin”

  1. Mycket intressant. Jag har psoriasis sedan 17 år tillbaks, provat alla möjliga behandlingar, men det som hjälper bäst är ju sol. Lite dumt att bo i Sverige då ;-). Psoriasis är en autoimmun sjukdom och hudutslagen kommer av att hudcellerna delar sig för fort. Hösten för 2 år sedan var jag så ofantligt trött och testade att börja äta D-vitamin. Jag blev klart piggare OCH min psoriasis blev MYCKET bättre för första gången någonsin. Så sedan dess äter jag det året om och huden är jättefin, använder mycket sällan mina utskrivna hudsalvor numera 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.